En bekendt spurgte idag på www.marketers.dk: “Hvordan kan vi med lidt skøre, utraditionelle events gøre os synlige i gadebilledet?”

Spørgeren driver den digitale service www.campaya.dk, hvor man kan booke feriebolig i udlandet. Første skridt har været at teste effekten af reklamer på biler, men nu vil folkene bag sitet gerne udvide brandets synlighed endnu mere. Det skal lige siges, at jeg ikke kender deres brandstrategi og heller ikke har økonomiske mellemværender med dem. Jeg synes blot, udfordringen var sjov, og så har jeg tidligere været heldig at deltage i et par ide-processer, som ramte rigtigt.

For at skærpe ide-genereringen har jeg selv lagt endnu et krav på; nemlig at det skal være low budget. I min verden er det max 10.000 kr. Tag dem som ideer til videre forædling, og husk at de bedste ideer er dem, der vokser imellem mennesker.

De 8 rå ideer er:

  • Uddel badebolde med brandnavn foran den lokale svømmehal og hæng dem i lygtepælene
  • Skriv ‘Husk at hæve feriepengene. Venlig hilsen brandnavn” på fortovene i april måned
  • Lav tips til ferielæsning sammen med boghandlere
  • Køb en god gør-det-selv bog af en dygtig blogger og uddel den til familier foran et supermarked eller lignende. Husk at få brandnavn med.
  • Arranger en event sammen med et kurbad. Fx. “Sådan frier du på ferien” eller “Gør det selv-ansigtspleje på ferien”.
  • Lav en konkurrence i samarbejde med en lokalradio om den bedste ferieoplevelse
  • Lav en konkurrence om at finde den feriehungrende mannequin hos en af byens butikker. Deltagere skal downloade en app der kan kommunikere med en iBeacon der sidder på dukken. Vinderen er den familie der først finder ud af hvad dukkens besked er. Tænk ugeavis omtale og lokalradio interviews. Hvis app-udvikling bliver for dyrt, kan mannequinen blot iklædes ferierelateret udstyr.
  • Statistikkerne siger, folk tager beslutningen om skilsmisse i ferierne. Måske skal Campaya være dem, der gerne vil undgå at det sker – og derfor giver rabat til dem, der kan fremvise en regning fra en parterapeut.

Guerilla marketing

Det at udtænke utraditionelle events som virksomhedens medarbejdere eksekverer kaldes guerilla marketing, og en simpel google søgning vil kaste de første mange ideer af sig. De fleste er dog ret dyre og tidskrævende guerillamarketing stunts.

Første gang begrebet dukker op er i bogen Guerilla Marketing fra 80’erne, hvor Jay Conrad Levinson giver ideer til, hvordan virksomheder kan opbygge tillid og relationer til forbrugerne med events og ting, der er lidt ud over det sædvanlige. Hans ideer fangede an blandt små og mellemstore virksomheder – måske uden det store marketingbudget – men er siden blevet populære i de store brands marketingafdelinger. Det er her 30 år senere ikke unormalt, at der spenderes rigtigt høje beløb på at skabe vilde oplevelser, der har til hensigt at gøre et produkt top of mind hos forbrugerne.

Hvis I vil igang med guerilla events

nøgen mand afbryder fodboldkamp
Telefonselskabet Vodafone løb ind i et hadsk stormvejr fra fans, da de lagde navn til denne afbrydelse af en fodboldkamp.

Det er vigtigt, at I sørger for at afstemme jeres ideer med de ting, der i forvejen sker i virksomhedens kommunikations- og marketingafdeling. Men lige så vigtigt er det at tage et reality tjek i forhold til jeres omverden.

At skrive på fortovet og hænge ting i lygtepælene er muligvis ikke helt i synk med kommunens ide om et pænt bybillede. Og rabat for at gå til parterapi kan måske gøre mennesker i krise kede af det.

Prøv ideen af på jeres nærmeste. Hvis de kan se det sjove i jeres skøre påfund, så kan andre sikkert også. Find også allierede inden for jeres egen organisation, så I er bedre rustet, hvis I uforvarende møder irriterede eller måske vrede reaktioner.

Brug jeres sunde fornuft. Personligt tilgiver jeg nemmere en harmløs og meningsfuld event end 5 studerende, der smider mange kilo ‘affald’ i form af flyers foran det lokale supermarked. Og sådan tror jeg de fleste har det.

Venlig hilsen Elisabeth

Prøv at ramme inden for denne målskive

  • det skal være festligt eller i al fald fornøjeligt for alle involverede, både medarbejdere og forbrugerne
  • det skal relatere til folks almindelige opfattelser så man hurtigt forstår pointen
  • det der virker som en hjælp er mere velkomment end det der virker som en barriere
  • sørg for at alle medarbejdere kan forklare hvorfor I har igangsat aktiviteten
  • læg en cross media kommunikationsplan og husk afsnit om krisehåndtering
  • indhent de tilladelser loven kræver
  • søg vejledning hos de lokale myndigheder hvis I er i tvivl
  • læg en plan for oprydning, evt i samarbejde med lokale myndigheder

Der er flere does and donts i dette blogpost fra The Entrepreneur

Måske har du allerede erfaringer med guerilla marketing eller ideer du vil dele? Så er du meget velkommen til at skrive en kommentar.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *