kommunikationsopgave

Projektdetaljer

Skills Needed:

Tags:

Hvornår har man gjort en tilstrækkelig og måske ligefrem praleværdig indsats for samfundet? Og hvordan tager man fat, hvor det giver mest værdi for virksomhed og samfund? Og er det altid til at sige klart?

Spørgsmålene er mange, når man som virksomhed vil i gang med at rapportere på ESG-aktiviteterne.

Vi var to kommunikationskontorer, der sammen lavede en session om ESG-rapporter ved Klimafolkemødet 2023. Signe Dichmann er specialiseret i markedsføring, Jeanette Lauridsen i klimaregnskaber og jeg selv i omdømme-kommunikation. På den måde kom vi hele vejen rundt i den kommunikative side af forretningsudvikling med Verdensmålene for øje.

HVEM OG HVAD?

Målgruppen var mindre virksomheder, der oplever at større kunder stiller flere spørgsmål om for eksempel CO2-udledning, miljøpåvirkning og sociale indsatser.

For at gøre overvejelser og dilemmaer konkrete og dækkende opførte vi et fiktivt bestyrelsesmøde i et lokalt autohus. Den unge generation presser på for energieffektiviseringer, natur omkring virksomheden, ansættelse af kvinder på værkstedet, klimaneutrale indkøb, mens den ældre generation synes, at plakaten for Verdensmålene, el-ladestanderne og de flotte elbiler i udstillingen er rigeligt med indhold til rapporten.

Undervejs var publikum bestyrelsesmedlemmer med vidt forskellige holdninger til autohusets ambitionsniveau.

EFFEKT

Vi fik mange relevante og inspirerende input fra publikum, og dem vi talte med efterfølgende havde en god oplevelse. Havde der siddet et autohus blandt publikum, ville de kunne gå hjem med ekstrem værdifuld viden.

Vi valgte med vilje at stoppe det fiktive bestyrelsesmøde uden at tale om dataindsamling og konkrete forretningsudviklende tiltag eller kommunikations- eller markedsføringstiltag, da vi gerne ville bruge de 45 minutter til at komme helt rundt i alle relevante emner og give god tid til at få belyst alle holdninger.

Undervejs producerede vi en liste med publikums input, som kan ses på billedet. 

NOTE TO SELF

Som eventarrangør fik vi erfaring med, hvor svært det er at fylde et telt på Klimafolkemødet, hvor der er hård konkurrence om opmærksomheden fra de mange gæster. Vi lavede reklame for sessionen på sociale platforme og med gadeskilt og personlige invitationer.