Advertorial

En advertorial er en annonce, der er udformet som en artikel, og de forekommer både online på fx nyhedsmediers hjemmesider og offline i aviser og dagblade. De ligner da osse artikler til forveksling.

Termen “advertorial” er et mix af ordene “advertisement” og “editorial” – på dansk: “reklame” og “redaktionel”. Reklame, fordi en virksomhed betaler et nyhedsmedie eller lignende for at bringe en advertorial. Redaktionel, fordi man benytter flere redaktionelle virkemidler, som også journalister har benyttet gennem hundred af år. Det er fx. den dækkende overskrift og citater fra en eller flere personer.

Men trods de journalistiske virkemidler, så er der altså tale om annoncering. Advertorials er mere detaljerede end de visuelle annoncer med få ord, de kan derfor bruges, når man som annoncør gerne vil forklare mere om sit produkt til sin målgruppe. Advertorials fungerer særligt godt til personlige historier, der virker som branding for virksomheden. Her træder produktet helt i baggrunden, og den menneskelige historier får lov at fylde, da det giver en dybere følelsesmæssig relation mellem læser og virksomhed/produkt.

Læs mere

Kommunikations- og PR-ordbogen

SEM, Ankertekst og CPC… Der er mange ord, forkortelser og begreber i kommunikations- og PR-branchen, som er helt umulige at afkode for udenforstående eller nye i branchen.

Derfor har jeg lavet Kommunikations- og PR-ordbogen, og du er landet på en beskrivelse af et ord. Mange ord og forkortelser kommer fra online marketing, hvor de bruges meget. Jeg har taget dem med her, fordi de er vigtige at kende til for PR-specialister. Det letter samarbejdet med marketing.

Klik her for at  finde alle ordene i min samling.

Book mig til:

 

  • udarbejdelse af situations- og interessentanalyse
  • udarbejdelse af påvirkningsstrategi
  • kommunikationsplan for særlige interessenter
  • udarbejdelse af præsentationsmateriale
  • hjælp til at gennemføre events og møder