Det er den kendte romerske retoriker og politiker Cicero, der ligger navn til Ciceros Pentagram. Mange kalder den det retoriske pentagram, fordi modellen siger noget om de omkringliggende omstændigheder, når et budskab skal fra et menneske til et andet. Ciceros tanker om kommunikation mellem mennesker er alment anerkendte den dag i dag.
Pentagram betyder en femtakket stjerne, og Ciceros pentagram betegner en femtakket stjerne med faktorer for enden af hver spids, der er afhængige af hinanden.
Stjernen med de fem takker med streger rundt om skal symbolisere, at alle de 5 emner har indflydelse på hinanden. Modellen er derfor meget populær som metode til at analysere fx taler og andre offentlige optrædener blandt specielt politikere og ledere fra organisationsverdenen og erhvervslivet.
De fem elementer
Hver af stjernens takker er et element i en given kommunikationssituation, og hvert element er indbyrdes forbundne og har indflydelse på hinanden. I det følgende er en kort beskrivelse af elementerne.
Taler
Taleren er den, der står som afsender i kommunikationen. Hvem er det, der formidler noget til tilhøreren i kommunikationssituationen? Hvad ved modtagerne om taleren? Hvilke andre sammenhænge kender de taleren fra?
Emne
Med emne menes der, det som afsenderen taler om. Det er altså, hvad der helt konkret tales om i den pågældende situation.
Tilhørere
Tilhørere betegner her de eller dem, kommunikationen er henvendt mod. Det er altså modtageren af det, der kommunikeres. Dem som afsenderen har tiltænkt, at deres emne og budskab skal ramme.
Sprog
Cicero tænke meget konkret kun på sproget, som afsenderen bruger til at formidle sit emne. Idag er det alment anerkendt også at inddrage visuelle virkemidler som fx billeder i sin analyse. Sproget og i særlig grad sprogtonen vælger afsenderen med tanke på, hvem modtageren er i situationen. I en informerende besked om et emne, vil tonen og sproget være mere informerende og med få farvede ord. Det vil være mere formelt og med fagtermer. En peptalk på et morgenmøde vil derimod være sprogligt være mere nede på jorden, kortere og med brug af humor.
Omstændigheder
Omstændigheder skal det forstås som den kontekst, som kommunikationssituationen udspringer af. Hvad går forud, som kan have indvirkning. Hvilke andre situationer har ledt op til denne ting, der kommunikeres. Er kommunikationen en reaktion på en konkret forudgående handling, eller adresseres en tendens i samfundet? Omstændigheder kan også handle om selve det medie, som der kommunikeres igennem. Holdes talen via tv, med mikrofon, uden mikrofon, som livefeed via en social platform. I hvert tilfælde vil der være tekniske omstændigheder, som påvirker kommunikationen. Omstændighederne i Ciceros pentagram gemmer altså på flere forskellige måder at kommunikere på.
Hvad kan du bruge Ciceros Pentagram til?
Ciceros pentagram bruges ofte i forbindelse med analyse, planlægning og evaluering af en kommunikationssituation. Det er dog vigtigt, at du allerførst kender budskaber og målgruppe. Herefter kan du benytte Ciceros model til forberedelse af taleren og skrivningen af selve talen. Hvad enten du er værkfører for 3 mand eller direktør for 100 vil den gamle politiker fra Antikken kunne hjælpe dig.
Men Ciceros pentagram kan også bruges på mange andre måder. Står du selv og skal ud med et budskab eller kreere en tekst? Så kan det være en god idé at overveje din kommunikationssituation. Hvem er din læser? Når du har styr på dette, kan du bedre finde ud af, hvordan du skal skrive din tekst og hvordan du bedst kommer i kontakt med din læser.