Kommunikationsstrategi

En kommunikationsstrategi kan beskrives meget simpelt som ”Hvem kommunikerer hvad til hvem, hvornår og hvordan”.

Det er en handleplan, som hvis man følger den, er nøglen til effektiv kommunikation. Den har typisk følgende elementer. Analyse af omverdenen, virksomhedens situation/ressourcer og de forretningsmæssige mål, som kommunikationsstrategien skal understøtte. Målsætning for kommunikationen. Målgrupper. Kernebudskaber. Tone of voice. Kanaler. Tids- og aktivitetsplan (kaldes også årshjul).

Kommunikationsmålene kaldes også for succeskriterier, og de formuleres så det kan måles hvornår succes'en er i hus.

En ny kommunikationsstrategi kommer typisk på tale, når en virksomhed har lavet en ny forretningsstrategi, der ændrer værditilbuddet til markedet. Eller fokuserer på nye kundesegmenter. Det kan også komme i kølvandet på en fusion eller et opkøb, som kalder på en ny, fælles retning for kommunikationen.

Kommunikations- og PR-ordbogen

SEM, Ankertekst og CPC… Der er mange ord, forkortelser og begreber i kommunikations- og PR-branchen, som er helt umulige at afkode for udenforstående eller nye i branchen.

Derfor har jeg lavet Kommunikations- og PR-ordbogen, og du er landet på en beskrivelse af et ord. Mange ord og forkortelser kommer fra online marketing, hvor de bruges meget. Jeg har taget dem med her, fordi de er vigtige at kende til for PR-specialister. Det letter samarbejdet med marketing.

Klik her for at  finde alle ordene i min samling.

Book mig til:

 

  • udarbejdelse af situations- og interessentanalyse
  • udarbejdelse af påvirkningsstrategi
  • kommunikationsplan for særlige interessenter
  • udarbejdelse af præsentationsmateriale
  • hjælp til at gennemføre events og møder