SWOT-analyse

En SWOT-analyse er en metode til at evaluere en virksomheds eller organisations styrker (Strengths), svagheder (Weaknesses), muligheder (Opportunities) og trusler (Threats). SWOT-analysen bruges ofte i strategisk planlægning og beslutningstagning.

En SWOT-analyse involverer typisk en undersøgelse af virksomhedens interne ressourcer og evner (styrker og svagheder) og dens eksterne miljø (muligheder og trusler). Styrker og svagheder kan omfatte virksomhedens ledelse, medarbejdere, produkter og tjenester, finansielle ressourcer og kundebase, mens muligheder og trusler kan omfatte ændringer i markedet, ændringer i love og regler, konkurrenceniveau, teknologisk udvikling og socioøkonomiske faktorer.

SWOT-analysen er en måde at evaluere en virksomheds strategiske position og hjælpe med at identificere muligheder for vækst og forbedring, samt forudsige og imødegå trusler. SWOT-analysen kan også bruges til at informere og støtte beslutningstagning, herunder udvikling af strategier, planlægning af markedsføringskampagner, udvikling af nye produkter og tjenester og evaluering af virksomhedens konkurrenceevne.

Tejlmand Kommunikation har udviklet en særlig PR-relateret SWOT-analyse, som inddrager nøglemedarbejderne i udarbejdelsen af analysen.

Kommunikations- og PR-ordbogen

SEM, Ankertekst og CPC... Der er mange ord, forkortelser og begreber i kommunikations- og PR-branchen, som er helt umulige at afkode for udenforstående eller nye i branchen.

Derfor har jeg lavet Kommunikations- og PR-ordbogen, og du er landet på en beskrivelse af et ord. Mange ord og forkortelser kommer fra online marketing, hvor de bruges meget. Jeg har taget dem med her, fordi de er vigtige at kende til for PR-specialister. Det letter samarbejdet med marketing.

Klik her for at  finde alle ordene i min samling.

Flere ordforklaringer

Emner fra min blog

Book mig til:

  • udarbejdelse af situations- og interessentanalyse

  • udarbejdelse af påvirkningsstrategi

  • kommunikationsplan for særlige interessenter

  • udarbejdelse af præsentationsmateriale

  • hjælp til at gennemføre events og møder

kommunikationsrådgiver Middelfart Elisabeth Tejlmand

Medie- og Kommunikationsordbogen skrives af kommunikationsrådgiver fra Middelfart Elisabeth Tejlmand