Brand equity

Brand equity refererer til den værdi, som er knyttet til et brand ud over dens faktiske eller bogførte værdi. Det er den merværdi, som forbrugerne forbinder med dit brand, og som kan føre til højere priser, større markedsandele og øget loyalitet.

Brand equity kan opdeles i fire forskellige kategorier:

1. Brand Awareness: Jo mere kendt dit brand er, desto mere brand equity vil det have. Forbrugerne skal kende til dit brand for at kunne associere det med en bestemt værdi eller egenskab.

2. Brand Association: Brand associationer refererer til de tanker, følelser og oplevelser, som forbrugerne forbinder med dit brand. Jo stærkere og mere positive disse associationer er, desto højere vil dit brand equity være.

3. Brand Loyalty: Brand loyalty henviser til graden af tilknytning og loyale adfærd, som forbrugerne har over for dit brand. Jo mere loyale og engagerede dine kunder er, desto mere brand equity vil dit brand have.

4. Perceived Quality: Perceived quality henviser til den opfattelse af kvalitet, som forbrugerne har af dit brand. Hvis forbrugerne opfatter dit brand som værende af høj kvalitet, vil dit brand equity være højere.

Brand equity er en vigtig faktor for virksomheder, da det kan føre til øget konkurrenceevne og større overskud. Ved at bygge en stærk brand equity kan virksomheder differentiere sig fra konkurrenterne og skabe en stærkere tilknytning hos kunderne.

Kommunikations- og PR-ordbogen

SEM, Ankertekst og CPC... Der er mange ord, forkortelser og begreber i kommunikations- og PR-branchen, som er helt umulige at afkode for udenforstående eller nye i branchen.

Derfor har jeg lavet Kommunikations- og PR-ordbogen, og du er landet på en beskrivelse af et ord. Mange ord og forkortelser kommer fra online marketing, hvor de bruges meget. Jeg har taget dem med her, fordi de er vigtige at kende til for PR-specialister. Det letter samarbejdet med marketing.

Klik her for at  finde alle ordene i min samling.

Flere ordforklaringer

Emner fra min blog

Book mig til:

  • udarbejdelse af situations- og interessentanalyse

  • udarbejdelse af påvirkningsstrategi

  • kommunikationsplan for særlige interessenter

  • udarbejdelse af præsentationsmateriale

  • hjælp til at gennemføre events og møder

kommunikationsrådgiver Middelfart Elisabeth Tejlmand

Medie- og Kommunikationsordbogen skrives af kommunikationsrådgiver fra Middelfart Elisabeth Tejlmand