Sommetider støder man ind i et naturtalent. En person der bare har flair for det, vi andre bruger måneder og år på at forstå, tilegne os og gøre til vores eget.

Jeg har et stort softspot for naturtalenter. De går ofte ad endnu u-trådte stier, som vi andre kan lade os inspirere af eller ligefrem traske efter i. Det ser jeg intet odiøst i, når nu verden er så omskiftelig og kompleks.

Så i dette blog har jeg givet plads til at fortælle om anlægsgartner Uffe Klinkby her fra mit lokalområde, som vel at mærke ikke har betalt mig for hverken positiv omtale eller link. Jeg stødte første gang på Uffes firma Have & Skov, da jeg lavede web og some for en kunde i forbindelse med en erhvervsmesse, og siden som frivillig i en af de foreninger, Uffe har arbejdet sammen med.

Der er med andre ord ikke penge imellem os – jeg synes ene og alene, hans forretnings tilgang til PR-arbejdet og strategiske arbejde med sit samfundsansvar fortjener at blive fortalt vidt og bredt.

PR hos anlægsgartneren – eksempler fra hverdagen

Okay, hvad har jeg så spottet, når vore veje er mødtes? Jeg mindes gode timer som frivillig med skovl og plancher om biodiversitet på den borgerdrevne byggegrund Ø2, hvor foreningen Middelfart Vilde Kommune har skabt små hilsner fra naturen til travle bymennesker sammen med bla. Have & Skov.

  1. Uffe og hans folk har hjulpet foreningen med at planere grunden og så en frøblanding med ca 100 forskellige græsser, urter og stauder. Det giver et farverigt tæppe på grunden, der ligger ved byens gågade og flere indkøbsbutikker. Foreningen er aktiv på grunden med fuglekasser, kvashegn og blomsterkasser til gågaden, og følges af cirka 1500 mennesker på sociale platforme.
  2. Den helt store PR-klinge kommer i form af Klimafolkemødet, hvor 34.000 danskere i 2023 lagde vejen forbi Middelfart. Det bynære, grønne mødested blev besøgt af en god portion nysgerrige folkemøde-deltagere, og der arbejdes målrettet på, at grunden får en endnu større rolle i 2024.
  3. Ligesådan med virksomhedens spændende og indbydende messestande til Craftfestival med masser af mulighed for at røre og prøve. Craftfestival er et tilbud til unge mellem 14 og 16 år, hvor Have & Skov viste gartnerfagets mange facetter frem. De unges forældre kikker også nysgerrigt forbi, og giver virksomheden en mulighed for at få en snak om gartnerfaget som levevej med mor og far.
  4. Og jeg husker især Have & Skovs inspirationsbede, der er anlagt på en tom byggegrund i industrikvarteret. Her inviteres kunder, samarbejdspartnere og nysgerrige borgere på en gåtur mellem græsser, urter og stauder. 

    Inspirationsbedene i industrikvarteret giver Have & Skovs gæster en konkret og tangible oplevelse, der sætter sig godt til rette i langtidshukommelsen. Det er først og fremmest anlagt som en del af virksomhedens salg, men der også er en god PR-effekt, fordi bedene er anlagt overfor byens største genbrugsstation, hvor hr. og fru Middelfart afleverer deres haveaffald og skrald. Når de kører forbi, får de en lille smagsprøve på, hvordan de grønne arealer omkring virksomhederne OGSÅ kan se ud, hvis man vil noget andet end trist monokultur.

Billederne i denne tekst er nedslag fra de forskellige aktiviteter. Men jeg har næppe det fulde overblik over alt, hvad Uffe har deltaget i, så denne tekst er ikke en udtømmende og fyldestgørende gennemgang.

Effekten af PR-tiltag for anlægsgartneren

Men hvordan mærker en lokal anlægsgartner, så alle disse aktiviteter på de 3 bundlinjer? Hvilken effekt har PR på forretningen? Well, det er umuligt at sætte konkrete tal på.

Der er en lang række inddirekte effekter, som til sammen styrker virksomhedens brand, og dermed tiltrækningskraften. Have & Skov bliver associeret med positive sentiments, som fx. natur, biodiversitet, unges fremtidsdrømme, karriere- og familieliv. Alt sammen temaer som tiltaler og optager unge generelt. Chancen øges for at et ungt menneske eller forældrene opdager Uffes virksomhed og begynder at forestille sig et arbejdsliv hos lige netop Have & Skov.

Men faktisk rækker effekten videre end det. For som Uffe fortæller mig:

“Projekterne som fx nede på byggegrunden i byen bliver aldrig varer på min hylde, men de åbner folks mindset, og udvider vinduet for hvad der kan tales om på et kaffemøde med en virksomhed. Det der sker sammen med de frivillige skaber nye normer”.

Det er godt set af Uffe Klinkby. Godt PR-arbejde af den lokale anlægsgartner.

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Denne forfatter har endnu ikke udfyldt nogle detaljer.
So far the author has created 35 blog entries.

Leave A Comment