I en krisesituation er tydelig og effektiv kommunikation et af de vigtigste redskaber til at komme ud på den anden side.

Men det er svært at få overskud til at tænke på kommunikation i et dagligt kaos af brandslukning, ødelagte budgetter, afskedigelser, effektiviseringer, jagten på nye indtægtsmuligheder og andre bestræbelser på at holde omsætningen oppe.

Så hvorfor kommunikation lige nu?

Når krisen kradser, er hurtig omstilling til nye vilkår og muligheder vejen frem for din virksomhed.

Det handler om, at:

  • alle medarbejdere forstår vigtigheden af den omstilling, der nu skal ske.
  • medarbejderne får præcis, entydig information hurtigt, så de kan bidrage til drift og forandringer.
  • de får svar på spørgsmål og håndteret deres usikkerhed.
  • dine kunder og samarbejdspartnere kender til ændringer i din forretning og i jeres relation.
  • omverdenen bliver orienteret om ændringer i åbningstider, arrangementer, møder, messer, produkter osv.
  • du får synliggjort det, hvis I midt i krisen udtænker en ny, effektiv, original eller lærerig idé, der gavner dine kunder og omverden.

Shitstormen – kommunikation under den lille, store krise

Når kaskader af kritik fra offentligheden rammer en virksomhed, taler man om shitstorms. Modsat kriser i økonomi og logistik så påvirker shitstorms ikke de indre affærer i en virksomhed. Og så alligevel. Ikke håndterede eller dårligt håndterede shitstorms kan sætte sig i en medarbejderstab som mismod, bekymringer og mistillid til virksomhedens ledelse, eller dele af den. På sigt kan det føre til opsigelser fra måske værdsatte og vellidte medarbejdere.

NÅR shitstormen rammer, handler det om at:

  • give relevante medarbejdere information om kritikken. Hvad er der sket? Hvorfor sker det nu? Hvordan er det opstået?
  • betrygge medarbejderne i at der tages hånd om kritikken på en konstruktiv måde
  • fortælle hvor særligt interesserede medarbejdere kan følge med i ‘slagets gang’, hvis de har behov

FØR shitstormen rammer, handler det om at forberede sig

  • få styr på virksomhedens styrkepositioner og vigtigste interessenter
  • byg og vedligehold på daglig basis et stærkt brand
  • aftal ansvars- og rollefordelingen under en shitstorm internt i direktion og bestyrelse

Du kan læse mere om at skabe et robust beredskab ved shitstorms på min blog.


Kilder:

Den store danske leksikon: Krisekommunikation

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Kommunikationsrådgiver med speciale i branding og PR. Dokumenterede resultater fra interesseorganisationer, myndigheder og virksomheder. Solo-selvstændig med bredt netværk hvor vi spiller hinanden gode gennem respekt for faglighed og ansvarlighed.

Leave A Comment