De fleste vælger nok at bede om en ønskeliste, når opgaven går ud på at give en personlig gave. Man vil jo helst, at gaven giver mening for den person, der skal modtage den. Men i forretningslivet er det sjældent muligt. Dels er der ikke tradition for, at receptionsindbydelse ledsages af en ønskeliste, dels tilsiger vores kultur, at man ikke forventer gaver – selvom man gør det.

Så hvordan finder man en personlig gave, der sætter snakken igang? Vi har her samlet 5 tips, som har virket for os, når vi har skullet finde den slags firmagaver. Har du andre tips, så del din gave-karma i kommentarfeltet. Det ville være fantastisk.

Tip 1: Ryst privatlivets gaver af dig

Det gælder ikke om at finde vasen, der får jubilaren til at give dig et smækkys. Gem det til hustruen juleaften. Erhvervsgaver skal ikke ende på hjemmets eller kontorets hædersplads eller blive en del af familiearvegodset for at være en succes.

I erhvervssammenhæng har gaven en anden rolle end i familiesammenhænge.

Det var først, da jeg til fulde forstod det, at der var mulighed for at finde de firmagaver, der skaffede mig reel værdi. Nemlig en nysgerrig dialog.

Tip 2: Brug tid på research

Du skal naturligvis kende det grundlæggende. Hvem, hvad, hvor, hvorfor? Har du fået en invitation, står det der.

Men tag også et kik på virksomhedens website og sociale tilstedeværelse. Hvad går de op i? Hvad tillægger de værdi? Og hvor vil de hen? Opret en medieovervågning og en internetovervågning, så du også fanger artikler om og med firmaets medarbejdere.

Har du en salgsafdeling, vil de også kunne svare, men har du tænkt på, om marketing måske har spottet noget andet ved virksomheden? Marketing kommer ofte dybere, specielt hvis de har adgang til branding kompetencer inhouse.

Jubilaren selv kan du lære at kende via sociale medier og dit netværk, også selvom I ikke er direkte forbundet. Facebooks api åbner fx. mulighed for søgninger, der ikke er direkte tilgængelige via søgefeltet på sitet.

Tip 3: Kend og brug dine egne virksomhedsværdier

Du skal kunne aflevere din personlige gave med glæde. Så det nytter ikke, at gaven falder helt uden for din egen skive, selvom gavens formål naturligvis er at glæde modtageren – og ikke dig. Du skal kunne tale om den og aflevere den med et stort smil. Er du fx. lobbyist mod kræft, og opdager at jubilaren elsker cigarer, så skal du ikke købe en kasse Cuba-cigarer. Det vil virke forkert.

Overvej også hvor kraftigt din egen virksomheds logo og branding skal skinne igennem. Modtageren må ikke blive i tvivl om, hvem gaven er fra, men budskabet kan afleveres på mange måder.

Tip 4: Find gaver der udfordrer din comfortzone uden at gå bersærk

Du skal gennem din personlige gave turde det uforudsigelige, lidt crazy. Så længe der ligger en sammenhængende argumentation bag, vil modtageren holde af overraskelsen og anerkende din indsats med kommentarer og spørgsmål.

Min underviser i produktudvikling sagde altid: “Kreativitet er ikke at tænke ud af boksen. Det er at tænke på kanten”. Der er stor forskel. Du skal ikke sigte efter en gave, der efterlader modtager og gæster måbende og virrende med hovedet. Du skal finde gaven, der med et enkelt tvist af kreativitet skiller dig ud fra mængden. Scenen som jubilar er jo ikke din.

En måde at kickstarte kreativ tænkning kan være et bad, en gå- eller løbetur, lege med at sammensætte modsætninger eller flytte ting ind i nye sammenhænge.

Tip 5: Få styr på historien

Du skal ikke gå ud af døren, før du er sikker på, hvorfor du har den gave med, du har valgt. Hvis du ikke kan forklare en kollega på kontoret, hvorfor du har valgt som du har, er det om igen. Er du derimod i tvivl om modtagelsen, så er du på helt rette vej – bare din historie hænger sammen.

Forestil dig, at du er så heldig at skulle holde tale for jubilaren. Den gode tale rummer også den personlige detalje, og kan du flette detaljer fra talen sammen med gaven, er du nok allerede meget tæt i din relation med jubilaren. Og I har sikkert allerede så mange fælles minder, at du – næsten – kan komme med hvad som helst.

Men selv hvis du ikke skal holde tale, så kan du benytte den personlige iagttagelse, når du skriver kortet eller endnu bedre afleverer den ansigt til ansigt med modtageren.

Det er tidskrævende at finde en personlig gave. Jeg gør det med største fornøjelse for dig. Ring 2479-8804 eller skriv til hej@tejlmandkommunikation.dk for en uforpligtende dialog.

Venlig hilsen Elisabeth Tejlmand

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Kommunikationsrådgiver med speciale i branding og PR. Dokumenterede resultater fra interesseorganisationer, myndigheder og virksomheder. Solo-selvstændig med bredt netværk hvor vi spiller hinanden gode gennem respekt for faglighed og ansvarlighed.

Leave A Comment