Kendskab til din virksomheds brandposition er fuldstændig afgørende for succes på dit marked. Uden forståelse for omverdenens opfattelse af din virksomhed, rammer du med stor sandsynlighed forkert med din kommunikation. Den bliver ligegyldig og virkningsløs, eller i aller værste fald ødelæggende for dig.

Men hvordan finder man så ud af, hvad folk tænker om virksomheden? Og hvordan sikrer du dig, at du får svar fra din målgruppe eller kundetype?

Det gør man med brandundersøgelser – også kaldet imageundersøgelser. De er branddyre, fordi undersøgelsen skal planlægges og gennemføres, hvilket koster mange dyre konsulenttimer, når det skal gøres med videnskabelig grundighed.

Måske har du hverken tid eller penge til det – eller du har brug for lidt ‘krudt’ til din indstilling til bestyrelsen, direktionen eller hvem, du ellers har brug for at overtale til at bruge de mange penge.

Til dig har jeg lavet denne liste.

5 ideer til at afsløre hvad andre tænker

  1. Spørg din konkurrent
    Under de rette omstændigheder kan svaret vise sig overraskende oprigtigt, men du skal selvfølgelig ikke regne med en guldregn af ros.
  2. Spørg din kunde
    Der findes flere modeller, men jeg vil varmt anbefale Net Promoter Score (Gennemarbejdet, fyldestgørende forklaring på NPS score ligger her hos Kikkenborg Analyse – som jeg ikke får penge for at promovere)
  3. Lav et spørgeskema til messestanden
    Kombineret med en lækker præmie kan et spørgeskema med få spørgsmål være en rigtig fin måde at få ledetråde på. Brug åbne HV-spørgsmål så glider det nemmere.
  4. Spørg en erhvervsmentor
    En erfaren ejerleder eller erhvervsleder med kendskab til din branche kan ofte lede dig i retning af dit optimeringspotentiale.
  5. Indled samarbejde med erhvervsuddannelse eller universitet
    De studerende har opgaver der skal løses. Uddannelsesinstitutionerne vil gerne parre studerende med opgaver ude i virksomhederne.

Alt det med småt når man forsøger at gætte hvad andre tænker

Ærligt – det er hammer svært det her. Der er stor risiko for at vurdere forkert, fordi vi mennesker jo bare er … ja.. mennesker. Vi har hver vores opfattelse af omverdenen, fordi vi hver især tolker noget forskelligt. Det vi siger, er også præget af en masse ting. Du kan læse en god forklaring på Social opfattelse hos Udforsk Sindet.

Derfor er det vigtigt, at du leder efter MØNSTRE i det folk fortæller dig. Hvis både de studerendes opgave og mange af dine kunder siger nogen lunde det samme, så er det et stærkt signal.

Jeg kan hjælpe med at identificere dit forbedringspotentiale i din brandposition. Det gør jeg gennem research, interviews og opsætning af spørgeskemaer. Hvis du vil indlede et samarbejde med en uddannelsesinstitution, kan jeg sikre, at det kører optimalt.

Læs mere om hvordan virksomheder arbejder strategisk med brandet.

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Kommunikationsrådgiver med speciale i branding og PR. Dokumenterede resultater fra interesseorganisationer, myndigheder og virksomheder. Solo-selvstændig med bredt netværk hvor vi spiller hinanden gode gennem respekt for faglighed og ansvarlighed.

Leave A Comment