Byg loyalitet med Emotionelle Kundetyper®

Kundetyper afhjælper noget af det sværeste i marketing og kommunikation. Nemlig at foretage de rigtige til- og fravalg, der skaber købelyst og loyale kunder, der vender tilbage igen og igen.

mit certificeringsbadge
Mit badge🤩

Den forskningsbaserede segmenteringsmetode Emotionelle Kundetyper® sørger for, at analyse og valg bliver knivskarpe. Og værktøjerne fra virksomheden af samme navn sørger for, at man kommer i mål.

Jeg er igang med en certificering i metoden og værktøjerne, så jeg kan hjælpe dig med at nå ud til dine kunder og bygge solide, loyalitetsskabende relationer. Helt konkret får jeg undervisning i den omfattende research og forskning, der ligger bag. Og jeg har fået 4 tykke mapper proppet med konkrete anvisninger på korrekte, evidensbaserede valg til kundetyperne.

Du vil derfor opleve, at jeg engang imellem taler om kundetyper eller kundesegmentering. Hvis du er nysgerrig så spørg – jeg fortæller meget gerne. Og ellers læs med her.

En købsbeslutning er delvis baseret på følelser

Din hjerne tager op mod 90% af dagens beslutninger uden at involvere dit bevidste jeg. Det virker utroligt voldsomt, men når man indregner alle skridt, alle ord, alle ture ud til kaffemaskinen osv, så er det egentlig naturligt nok.

En beslutning om at købe noget aktiverer først den ubevidste del, inden du kobler de rationelle argumenter på. Og købelyst får vi først, når:

  • produktet eller servicen matcher vores indre forståelse af hvem vi er
  • vi har en god mavefornemmelse med det hele
  • de rationelle argumenter er på plads, fx en bestemt funktion, feature, pris etc.

Effektiv kommunikation taler – også – til din kundes selvopfattelse

de 4 emotionelle kundetyper

En kunde har brug for at kende funktioner, pris og andre konkrete oplysninger.

Men vi skal også med ord, farver, billeder og meget andet massere den gode mavefornemmelse og matche kundens opfattelse af sig selv – hver gang. Og her kommer de 4 kundetyper ind.

De 4 kundetyper er opdelt i 4 farver, nemlig Rød, Gul, Blå og Grøn. De kan også forstås som 4 forskellige præferencer for et køb. Man kan sige, at et hvert menneske rummer potentialet for både røde, gule, blå og grønne køb. I praksis benytter de fleste af os mest 2-3 forskellige købspræferencer livet igennem.

Tænk fx på hvor forskelligt et køb du foretog, sidst du tankede brændstof, og sidst du købte en lækker ny teknisk gadget. Slet ikke samme slags køb for dig, vel? Eller hvad med sidst du gik i Bilka eller var ved frisør?

Kundetype brugt rigtigt = magi!

opslået kundemappe
En af de 4 kundemapper

Magien for os der gerne vil afsætte produkter og ydelser opstår, når vores kommunikation bliver så entydig rød, gul, blå eller grøn, at vores kunder ubevidst får stimuleret deres røde, gule, blå eller grønne præference ved et køb. Det skaber netop den tilfredsstillelse, der giver glade, tilbagevendende kunder.

Her kommer de 4 kundetypemapper ind. De sørger for, at hver en beslutning om ordvalg, billedemotiv, farver, layout, medie, kanal og meget mere netop stimulerer den farve køb, der er hensigten. Vi er tillige et voksende arbejdsfællesskab af kundetype-eksperter, der arbejder sammen om at løfte større projekter. Vi er tekstforfattere, fotografer, grafikere, rådgivere, webudviklere og forretningsudviklere.

Under min certificering skal jeg træne mine skrivefærdigheder og strategiske sans i kombination med kundetyperne, og jeg vil udvikle en mediepakke, så virksomheder får maksimalt udbytte af et samarbejde med medier og influencers.