Anders Kopp Jensen fra Ulobby har udviklet en model kaldet “De 5 P’er inden for Public Affairs Management”.

Denne model er inspireret af de 4 P’er inden for marketing, der blev introduceret i 1990’erne, for at skabe et mere simpelt og håndgribeligt framework for marketingprofessionelle.

På baggrund af mere end 500 samtaler med Public Affairs-professionelle har Anders Kopp Jensen udledt de 5 P’er inden for Public Affairs for at tilbyde et lignende håndgribeligt framework for professionelle inden for dette område.

1. Produkt i public affairs arbejdet

I Public Affairs er det afgørende at forstå det produkt, du sælger – ofte indsigt og indflydelse – og forstå, hvordan dine bestræbelser aktivt bidrager til din egen organisations eller klienters forretningsmål. Det er set, at Public Affairs-afdelinger bliver marginaliserede i organisationen på grund af mangel på dokumentation for indsatsens direkte effekt.

2. Processer i public affairs arbejdet

De interne processer er nøglen til succes i enhver afdeling af organisationen. Public Affairs-afdelinger har ofte meget lidt indsigt i de processer, der former deres eget hjemmeområde. Forståelse af mekanikkerne og hvordan Public Affairs-afdelingen passer ind i disse, er afgørende. Et pro-tip er at kigge på forskning og udviklingsafdelinger og hvordan de skaber værdi på tværs af organisationen.

3. Position i public affairs arbejdet

En vellykket Public Affairs-strategi er altid baseret på strategisk forudseenhed i forhold til den position, du ønsker at tage, og alle de forhandlinger og kompromiser, du skal gøre for at nå denne position. Derfor er det vigtigt ikke kun at fokusere på et enkelt hot issue, men at bygge en klar Public Affairs-strategi for hele organisationen.

4. Politik i public affairs arbejdet

At holde øje med politik bør være indlysende for Public Affairs-professionelle, men det er set, at afdelinger bliver opslugt af almindelige kommunikationsopgaver eller stakeholder management, der grænser til at være en salgsafdeling, og glemmer vigtigheden af at kende og forstå samfundet og tidsånden omkring organisationen.

5. Præstation i public affairs arbejdet

En stor faldgrube i Public Affairs har i mange år været manglen på dokumentation af resultater, klare KPI’er og brugen af disse til at øge præstationen. Men med dagens teknologiske fremskridt inden for måling og forbedring af resultater og præstationer, er der ingen undskyldninger. I stedet for at Public Affairs-professionelle frygter at blive målt på en mere kvantitativ måde, bør vi omfavne det.

Den hurtige opsummering

Opsummerende så får du mest ud af din PR-ansvarlige, når vedkommende får lov at bruge sine analytiske evner, tør sige dem hørt og ikke lader sig slå ud af lidt modvind. Din PR-ansvarlige skal evne at forstå hele organisationens processer og lade sin viden integrere i alle afdelinger. Forudseenhed og vedholdenhed er et must, og hun/han skal kunne forhandle solen sort. Den daglige lektie er det aktuelle politiske landskab, der påvirker det marked, hvor I agerer. Vedkommende skal kunne landskabets kringelkroge og evne at kunne forudse potentielle faldgruber.

Yderligere læsestof her på bloggen om public relations

Hvem er Ulobby?

Ulobby er en software-as-a-service platform udviklet af lobbyister for lobbyister, der tilbyder politisk overvågning i realtid og stakeholder management-tjenester. Jeg har ikke noget med virksomheden at gøre, og får ingen kommission for at nævne dem her.

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Denne forfatter har endnu ikke udfyldt nogle detaljer.
So far the author has created 35 blog entries.

Leave A Comment