De fleste arbejdsdage består af myriader af små og store opgaver. Der er de planlagte, og så er der de små og store afbrydelser, der ikke kan planlægges for.

Jeg har de seneste år fået lært mig at skrive todo-lister, og også efter nogen øvelse forstået vigtigheden af at holde dem korte. Måske du kære læser, har det på samme måde?

Alligevel synes jeg ofte, min todo-liste har en tendens til at sande til med uafsluttede opgaver og mentale noter. Så overskueligheden alligevel var så som så. Måske du også kender til det?

Men fornylig læste jeg om en ny (for mig) måde at skrive todo-lister, hvor overskueligheden ikke forsvinder. Tippet kom fra et e-kursus om at arbejde effektivt, som jeg følger. Jeg har afprøvet det en lille uges tid, og det virker sørme!

Så det tip, skal du også have.

Det lyder i al sin enkelhed: Skriv korte, konkrete og aktive sætninger

Hvor jeg før skrev “kikke på taksonomi under sektionen ‘Kroppen’ – så hedder punktet nu ‘Spørg M. hvad der er udfordringen i at bruge emneordet Motorik’

Eller før: “Færdiggør wireframes til xy.dk” hedder nu “Spørg A hvad hun mener om wireframe A1”.

Eller før: “Præsentation” – NU: “Få go til at udsende præsentation”

Todolisten er ikke længere en opremsning af opgaver som sådan. De er samlet et andet sted. I stedet er listen en aktiv hjælper, når jeg lige er blevet afbrudt, og hovedet skal finde tilbage på rette spor igen. Det er en gave til et liiidt ustruktureret hovede som mit.

Hver arbejdsdag begynder iøvrigt med at tjekke mails og tilføje eventuelle opgaver til todolisten, ligesom hver arbejdsdag slutter med, at jeg påbegynder næste dags todoliste. Og ja, jeg skriver den på en blok.

Hvad gør du for at holde koncentrationen i en travl hverdag? Bruger du høretelefoner? Eller tysser du af kollegerne?

Emner på min blog

På tværs af kategorierne

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Engagerende gennemtænkt indhold til alle medier er omdrejningspunktet i alt, hvad jeg beskæftiger mig med. Sådan har det været, siden jeg fik mit første job i medie- og kommunikationsbranchen. Jeg har en bachelor i journalistisk, og efteruddannelse i strategisk kommunikation og projektledelse. Senest har jeg uddannet mig til kundetypeekspert. Som en del af min videreuddannelse har jeg fulgt og taget eksamen i en række fag på masterniveau inden for interaktionsdesign, multimedier og produktudvikling.