Værsgo. Her får du en liste med gratis online redskaber, så du kan styre jeres bæredygtighedsrejse i den rigtige retning for jeres virksomhed. Din kommunikationsansvarlige vil elske dig for at bruge dem.
Som lille virksomhed kan man sagtens skille sig positivt ud for sin indsats for bedre miljø, mere natur og lavere klimaaftryk. Men det er desværre også nemt at blive snydt til at investere i dyr IT og konsulenttimer, der er totalt overkill og uden nævneværdig effekt.
Det ærger mig godt og grundigt, for verden har brug for den grønne omstilling og mindre ulighed mellem mennesker. Min bekymring er, at vigtige tiltag drukner i hurtig kommerciel gevinst. Med mismod og afmagt til følge blandt dem, der havde et positivt mindset.
Derfor har jeg sat mig for her på bloggen at samle gratis eller næsten gratis tools til jeres arbejde med bæredygtighed i små virksomheder. Hvis du kender et tool, som bør med, så skriv meget gerne til mig. Jeg har været meget omkring for at finde og udvælge disse tools, men kan selvfølgelig have overset et.
Hvorfor er bæredygtighed vigtigt?
Det er blevet et konkurrenceparameter i mange brancher at kunne sige noget dokumenterbart om virksomhedens bæredygtighedsindsats. Årsagen er vist primært, at de største virksomheder er begyndt at spørge meget nøje ind og kræve dokumentation for leverandørernes anprisninger. Jeg oplever dog også, at mange små og mellemstore virksomheder oprigtigt er optagede af at bidrage. Så udviklingen er heldigvis både båret af mange gulerødder og få piskesmæld.
Det har altid været ekseptionelt god stil, når virksomheder yder en anstændig indsats uden forventning om at øge omsætning eller overskud. Det kunne fx. være at donere til børn- og unges fritidsliv eller støtte borgeres frivillige initiativer lokalt. Corporate Social Responsability (CSR) har været den velkendte forkortelse for den type donationer eller sponsorater i mange år i de dygtigste virksomheder.
Men med ny lovgivning udvider feltet sig til at handle om meget mere end penge til den lokale idrætsforening eller en årlig tur med pensionerede medarbejdere. De største virksomheder skal nu dokumentere deres klimaaftryk og redegøre for deres indsats på områder som social ansvarlighed, biodiversitet og miljø. Det hedder ESG-rapportering. E for environmental (miljø), S for Social (social) og G for governance (styring).
Gratis redskab nr 1. Bæredygtighedshjulet fra Erhvervshus Hovedstaden
En god plan starter med en grundig analyse af udgangspunktet. Det kan Bæredygtighedshjulet fra forretningsudviklerne hos Erhvervshus Hovedstaden hjælpe med. Du kan også banke på hos de øvrige erhvervshuse i Danmark. De kan alle sammen det her. Den eneste forskel er, at forretningsudviklerne i Hovedstaden har puttet deres viden ned i en pdf, som de har lagt ud online.
Med deres egne ord:
“Bæredygtighedshjulet hjælper dig med at vurdere, hvor bæredygtig din virksomhed er i dag. Det giver på kort tid en status på jeres bæredygtighedsindsatser og inviterer til dialog, som hjælper med at prioritere jeres videre arbejde med bæredygtig omstilling.
Bæredygtighedshjulet måler temperaturen i virksomheden på i alt 20 fokusområder og er perfekt til dialog og intern workshop. Det kan hjælpe jer med at strukturere jeres videre rejse i den bæredygtige omstilling, og omfatter bl.a. miljø, klima, socialt ansvar og samfundssind i sammenhæng med jeres daglige arbejdsgange.”
Det er vigtigt, at I bruger Bæredygtighedshjulet sammen på en workshop i virksomheden, og at ledelsen er dybt involveret. I må ikke lade jer nøjes med, at en ekstern konsulent eller intern projektleder laver en screening eller et referat af workshoppen, som havner i en skuffe et sted. Bæredygtighedshjulet vil nemlig åbenbare jeres styrker og svagheder, og det først, når man tager fat på at forbedre svaghederne og kommunikere styrkerne, at man for alvor rykker.
Gratis redskab nr. 2: Prioritering af jeres bæredygtighedsindsats
Men hvordan finder man ud af, hvilken svaghed er vigtigst at forbedre? Og er der styrkepositioner, som ikke bliver udnyttet optimalt? En workshop med Bæredygtighedshjulet som udgangspunkt vil afsløre store og små problemer, men også store og små historier fra hverdagen, som kan aktiveres i jeres kommunikation.
Det kan være, at workshoppen åbenbarer, at medarbejderne gerne vil have mere natur at kikke på i stedet for kortklippet græs. Det kan være, lagerfolkene er frustrerede over, at lyset brænder altid, og der er maskiner, som ikke kan slukkes. Eller måske starter produktionsfolkene som vane alle maskiner, når de møder ind, i stedet for at starte dem, når de skal bruges. Eller det viser sig, at ham der skal finde dokumentation for jeres produkters klimaaftryk er i vildrede om, hvilke målepunkter er bedst. Eller…
Igen kan Erhvervshusene hjælpe. De må ikke rådgive – men de må sparre med dig om, hvordan du kvalificerer dine prioriteter. Som lille virksomhed kan det være svært at gennemskue hvilken rådgiver, der bedst hjælper jer videre. Men det kan Erhvervshusene hjælpe med. Jeg er fx. tilknyttet Erhvervshus Sydjylland på grund af min erfaring og uddannelse inden for branding.
Så hvis jeres workshop peger på, at I underkommunikerer om gode tiltag, eller I vil igang med tiltag, som der skal kommunikere om, så kan det være, at erhvervskonsulenten ved Erhvervshus Sydjylland peger i min retning. Du kan læse om bæredygtighedskommunikation hos mig her.
Puljerne SMV:GRØN, SMV:PRO og SMV:DIGITAL har midler, I kan søge til at finansiere indkøb af rådgivning.
Gratis redskab nr. 3: I gang med at dokumentere klimaaftryk
Ingen tvivl om at beregning og dokumentation for klimaaftryk er der, hvor skoen trykker for flest. Der er allerede en del branchespecifikke beregningsværktøjer, som kan virke tillokkende, fordi “de forstår lige netop min branche”. Vi er nok blevet lidt vant til, at alting skal være play & play-løsninger tilpasset vores branche… men klimaaftrykket fra 1 kwh time er den samme uanset branche. Og det samme kan siges om vandforbrug, det fossile brændstof, avocado’en i køleskabet etc.
Så jeg anbefaler varmt Erhvervsstyrelsens Klimakompasset, da det bruger en internationalt anerkendt beregningsmodel. GHG-protokollen. Og den er gratis.
Klimakompasset giver dig et overblik over virksomhedens samlede CO-udledning, men følger også dine tiltag, så du kan se, hvor dine tiltag har størst effekt. Og du kan se virksomhedens udledning opdelt på indkøb, sourcing, produktion, transport etc. Alle led i en virksomheds mange tandhjul.
Din kommunikationsansvarlige får nemt ved at basere sit arbejde på reel indsigt og dokumentation. Det er en kæmpe fordel, så I ikke bliver beskyldt for greenwashing. Når jeg rådgiver om bæredygtighedskommunikation eller laver planer, så spørger jeg altid ind til virksomhedens dokumentation for reduktioner.
Igen kan du med stor fordel kombinere med den gratis sparring fra Erhvervshusene, så du finder en dygtig konsulent til at hjælpe dig med at bruge Klimakompasset.
Ræk ud og lad os netværke