Vores tidsforbrug på sociale platforme som Facebook, LinkedIN, Instagram, Twitter, YouTube står næsten stille fra år til år ifølge Slots- og Kulturstyrelsen. Undersøgelsen siger, imidlertid ikke hvad danskerne bruger tiden på, så i dette indlæg vil jeg fokusere på hvad der i 2019 har virket inden for politisk kommunikation digitalt. Hvem formåede i 2019 at sætte snakken igang omkring middagsbordene hjemme hos hr. og fru Danmark?

Det gjorde politikere som den radikale leder, Morten Østergaard, med sine køreture og overnatninger hos ganske almindelige danskere med rigtige menneskesnakke om rigtige problemer.

Og det gjorde Venstres Inger Støjberg med sin nationalkonservative nyfortolkning af liberalisme. Jeg kunne nævne andre, men det vigtige lige her og nu, er det som Morten Østergaard og Inger Støjberg har tilfælles.

De er meget personlige i deres kommunikative stil. Det er min spådom, at den tendens bliver endnu mere synlig i 2020.

Det er der flere årsager til:

  • På facebook er blevet helt umulig at komme i kontakt med mange – med mindre du har et meget stort annoncebudget. Og så ved vi jo godt, hvad er sker med autentisiteten. Finder man endelig et politisk opslag, er kommentarsporet fyldt med trolls og intetsigende kommentarer.
  • Twitter har problemer med den ellers så berømte konstruktive tone. Jeg har holdt twitterpause i nogle år, og fik et chok da jeg vendte tilbage i 2019. Tonen er skinger, og trådene har karakter af voksenmobning og guerillakrig fra sætning til sætning. Det er dog stadig en vigtig platform for dem, der vil præge landets udvikling, fordi toneangivende meningsdannere lytter med på for dem relevante hashtags.
  • Danskernes tidsforbrug på sociale platforme siver til LinkedIN, Instagram, YouTube og Pinterest, hvor de dyrker små fællesskaber omkring en fælles interesse. – eller rettere de fleste danskere… Den voksende gruppe af fake news forskrækkede samfundsfagslærere og hobbypolitikere vandrer væk fra platformene, og søger til radio og aviser.

Sæt dagsordenen overalt med karisma

Konsekvensen er, at dem der vil sætte en bred dagsorden med gennemslagskraft skal kommunikere meget mere som en dirigent. Violiner, kontrabasser og alle de andre instrumenter spiller efter samme nodepapir men på egne præmisser. Og den dygtige dirigent ved, hvornår hele orkestret skal i gang, og hvornår et enkelt slag på trianglen er tilstrækkeligt.

Der skal produceres originalt indhold, som på letfordøjelig vis illustrerer budskaberne. Memes, animationer og grafikker skal komme i en lind strøm.

Der skal skrues meget mere op for det personlige. Gem korrekt corporate til årsrapporten til stakeholderne og sæt fuld blus på mennesker af kød og blod, der har holdninger og kommunikerer dem konsistent og dygtigt.

Her er et eksempel fra Twitter, hvor man ser politikerens knyttede hånd for sig:

https://twitter.com/sofiecn/status/1208880007306776578

Men hvad var det så nationalbankdirektøren sagde, som fik Sofie Carsten Nielsen op i god damn-feltet? Jo, det var en udtalelse med en dyb personlig indignation bag:

https://twitter.com/DRNyheder/status/1208874486885310465

Vi er nogle stykker, der har forudset den personlige stil i en del år. Nu er den her – og det mest interessante er, at det er topchefer som fx. nationalbankdirektør Lars Rohde, som går forrest.

Hvilke topchefer har du spottet i 2019? Skriv meget gerne om det i kommentarfeltet.

Frisk på flere spådomme om 2020? Så kan jeg anbefale dette skriv fra Benjamin Rud Elberth.

Emner på min blog

På tværs af kategorierne

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Engagerende gennemtænkt indhold til alle medier er omdrejningspunktet i alt, hvad jeg beskæftiger mig med. Sådan har det været, siden jeg fik mit første job i medie- og kommunikationsbranchen. Jeg har en bachelor i journalistisk, og efteruddannelse i strategisk kommunikation og projektledelse. Senest har jeg uddannet mig til kundetypeekspert. Som en del af min videreuddannelse har jeg fulgt og taget eksamen i en række fag på masterniveau inden for interaktionsdesign, multimedier og produktudvikling.