Emailmarketing er fortsat her i 2022 den mest effektive kanal, så der er god fornuft i at bruge tid på sit nyhedsbrev. Det kan dog være udfordrende at finde på nye ideer til det.

Genbrug af indhold er helt normalt, når det er relevant, men man gider jo ikke gentage sig selv i evigheder. Derfor har jeg sammensat denne liste med 20 ideer til at kickstarte din egen idestorm. Husk iøvrigt også at den originale, kreative ide ofte kommer, hvis du kombinerer 2 ideer.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en uformel snak om mulighederne i din virksomhed. Der er altid noget at kommunikere.

Her kommer de 20 ideer til nyhedsbrevet

Spænd sikkerhedsbæltet og spids blyanten.

1. How-to og undervisningsmateriale

Inspirer og uddan dit publikum til at se pointen med din service eller vare. Det kan være som tekst eller i webinarer. Kombiner med how-to videoer, der er meget populære på YouTube. Lav en serie af undervisningsmateriale til dine mails, og meget gerne med illustrationer og videoer.

Denne type indhold er også meget populært som freebee, hvor du giver et udpluk af dit undervisningsmateriale gratis, når man tilmelder sig dit nyhedsbrev.

2. Konkurrencer og give-aways

I nogle brancher er konkurrencer og give aways en naturlig del af salgstragten. Nogle kundetyper elsker følelsen af et godt tilbud, og deltager med glæde i alt, hvad de kommer i nærheden af. Åbningsraten kan være tårnhøj, og den kloge købmand sørger naturligvis for, at præmien er ekstremt attraktiv og relevant.

I andre brancher skal du tænke i den humanitære give away, der skaber et tæt følelsesmæssigt bånd mellem din virksomhed og dit publikum. Det kan være, at du giver medarbejdere mulighed for at deltage i frivilligt arbejde, eller donerer julegaver til socialt belastede familier.

3. Tilbud eller rabatkoder

Bevar det gode forhold til kunder, som ikke har købt i lang tid. Send en mail med rabatkode og til

b

yd 10% hvis de kommer tilbage og køber nu. Husk at dette kan opsættes helt automatisk ved hjælp af marketing automation. Knyt det meget gerne sammen med en aktuel anledning.

Tilbyd fri fragt hen over weekenden, hvis du har brug for at booste omsætningen her og nu. Det forudsætter selvfølgelig, at du har et nyhedsbrev med en pæn stor mængde abonnenter.

4. Kundeudtalelser

20 ideer til din indholdsplan

Alle læser udtalelser fra andre kunder, så fremhæv dem, der matcher den kundetype, du vil tiltrække i dit nyhedsbrev. En webshop kan bede om kundeudtalelser efter et køb, og en konsulentvirksomhed som jeg selv spørger systematisk mine kunder i forbindelse med udsendelse af faktura.

Du kan også lave samarbejde med influencers og opfordre redaktionelle miljøer til at anmelde dit produkt, og så fortælle om deres anmeldelser i dit nyhedsbrev.

5. Fremhæv en medarbejder

Små historier i dit nyhedsbrev om Preben nede på lagerets favoritprodukt eller de kollegiale skulderklap til Søren inde på kontoret er en vigtig måde at fortælle både omverden og medarbejdere om virksomhedens værdier og dagligdag. Medarbejderne sætter et menneskeligt ansigt på, som dit publikum husker.

Prøv f.eks. at lave en serie af mails, hvor medarbejderne én efter én vælger deres personlige favoritter blandt jeres produkter og fortæller om hvorfor. Eller lav en “ugens medarbejder” hvor der kommer fokus på en enkelt medarbejder. Denne type historier fungerer bedst, når indholdet sætter kunden i en helterolle.

I skal med andre ord knytte fortællingen om “Ugens Medarbejder” sammen med den forskel, det har gjort for jeres kunde. Ellers bliver indholdet opfattet som selvoptaget og ligegyldigt for kunden.

6. Succeshistorier

I nogle brancher og blandt nogle kundetyper er casehistorierne helt centrale forud for et køb. Har du ikke denne type indhold i dit nyhedsbrev, så får du ikke et salg. Fortæl nøje hvad der var kundens udfordring, hvordan I greb processen an, og hvilket resultat det gav. Dette er specielt brugbart i brancher med tekniske og komplekse produkter. Historien skal klart og præcist forklare den forskel, din virksomhed gjorde for kunden.

Ligesom ovenfor under punkt 5 er det helt afgørende for indholdets succes, at kunden er helten – ikke dig eller din virksomhed. Husk altid fordelen eller udbyttet for kunden.

7. Indlæg fra ejeren eller direktøren

En hilsen fra ejeren eller direktøren kan være ekstremt effektiv til at opbygge og vedligeholde en trofast kundekreds. Hilsenen skal være personlig, så det hjælper virksomheden til at fremstå mere menneskelig. Husk igen at sammensætte sætningerne, billedet og overskriften efter den kundetype, I ønsker at tiltrække og fastholde.

Men kan selvfølgelig komme i en helt ekstraordinær situation, der gør det absolut nødvendigt, at topledelsen kommunikerer direkte til alle med fakta og beslutninger. Læs evt. mit indlæg om krisekommunikation her.

Men når hverdagen kører derudaf, så er en personlig hilsen fra ejer eller direktør den sikre vej til høj åbningsrate. Det kan fx. være en jule- eller sommerhilsen.

8. Branchenyt eller nyheder fra virksomheden

Vis dit publikum at I følger med og har fingeren på pulsen. Ved at åbne en smule op giver I abonnenterne en oplevelse af at deltage i virksomhedens liv. Det kan være, I er igang med at gøre plads til en ny varetype. Eller I har et bud på en løsning til en brancheudfordring. Selv små fortællinger om omrokeringer på kontoret kan fungere som dokumentation for jeres værdier.

9. Nye produkter eller updates til eksisterende

Har en kunde købt et bestemt produkt, og er der en ny version af produktet på vej på markedet? Så husk at sende information og skabe et muligt ny-salg. Brug det som en del af Marketing Automation, hvor en kunde automatisk får tilsendt en mail, hvis du har købt et bestemt produkt, og der kommer informationer relateret til dette produkt. F.eks. information om vedligehold af produktet, en ny variant eller nogle komplimenterende produkter til det allerede købte produkt.

10. Spørgsmål/Svar & Mest læste..

Overraskende mange mennesker har det bedst med selv at finde løsninger. Derfor kan en Q&A (Spørgsmål & Svar) i dit nyhedsbrev være med til at mindske opkald til kundeservice, og bidrage til at virksomheden opfattes som åben og tilgængelig.

Spørg kundeservice hvilke spørgsmål de hyppigst får, og brug det som udgangspunkt for din Q&A. Er der én kunde, der spørger om noget, er der ret stor sandsynlighed for, at andre kunder sidder med samme spørgsmål.

Prøv også at gennemtrevle jeres kanaler for indhold til hitlister. Det kan være top 5 mest sete videoer på youtube-kanalen, eller de 3 mest søgte produkter, eller noget helt tredje.

11. Løsninger på problemer

Vær proaktiv. Har der været problemer med en bestemt type produkter, eller får I henvendelser fra kunder om produkter, som de har problemer med at benytte eller betjene? Vær ikke bange for at adressere dette og skriv løsningsmuligheder til kunderne.

12. Varer med fejl fra leverandøren

Det kan være en kæmpe udfordring at modtage varer med fejl, som man ikke kan returnere. Det eneste fornuftige er at få dem solgt til nedsat pris. Men hvordan ? Prøv at gøre en sjov eller samfundsnyttig case ud af det. Vær åben om defekterne og tilbyd varerne til en forening, en event, til havearbejde, til reparation af biler eller noget andet kreativt. Der er set mange gode eksempler på, at med den rette drejning kan udfordringer som dette give et rigtigt godt salg og endda give ekstra PR.

13. Er salget af en bestemt vare gået i stå?

Den er svær men ikke umulig. Lav nogle overraskende/sjove/skøre videoer sammen med en blogger, den lokale spejdergruppe eller en anden repræsentant for din kundetype. Det kan også være en medarbejder, men pas på med at blive ligegyldig for dit publikum. Lav en kort teaser til det i nyhedsbrevet og læg videoen på YouTube eller Vimeo, så I samtidig får fokus på jeres andre kanaler.

14. Nye brands på sitet

I nogle brancher og blandt nogle kundetyper er køberne ekstremt opmærksomme på brands, når de er på shopping. Er der populære brands i dit sortiment, eller kommer der et nyt brand ind på hylderne, så skal den have fuld gas i nyhedsbrevet. Giv modtagerne en rabat, så de føler sig særligt specielle. Det er også en type indhold, som du med held kan opfordre dine abonnenter til at dele med deres veninder eller andre fortrolige i deres netværk.

15. Gør opmærksom på jeres andre kanaler

Brug nyhedsbrevet til at fortælle hvad der sker på jeres andre kanaler. Husk at skrive om, redigere om, klippe om, genudsende og re-matche indhold på kryds og tværs af kanaler, og lad nyhedsbrevet være der, hvor trådene samles. Det kan være Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Pinterest, Instagram eller måske TikTok?

Og giv selvfølgelig kunderne en god grund til at følge jer på disse kanaler. Fortæl at I i denne uge har en konkurrence kørende, som kun kan findes på Facebook, eller at man på jeres Youtube kanal kan se how-to videoer om relevante produkter.

16. Team up med en partner

Prøv at finde andre virksomheder, hvis services eller produkter supplerer dine, uden at I er direkte konkurrenter. Det kan være firsøren, der har et samarbejde med en bestemt leverandør. Det kan være revisoren, der har en aftale med et regnskabsprogram. Eller en webshop, som samarbejder med en reparatør.

I kan så aftale gensidigt at promovere hinandens services og produkter. Så længe I er opmærksomme på reglerne for sponsoreret indhold, sponsorerede links og GDPR-reglerne, så fungerer denne type indhold som rigtig fine serviceinformationer, så længe I har kundetypen og relevansen for øje.

17. Sponsorater

Er du sponsor af events, begivenheder, personer, andre virksomheder eller andet, så fortæl om det i nyhedsbrevet. Meget gerne med en personlig eller som minimum værdiladet forklaring. Prøv at koble handlinger sammen med dit sponsorat, da det giver størst effekt. Hvis du har modtaget et sponsorat, så sig tak og fortæl hvad det skal bruges til i dit nyhedsbrev. Vær så præcis som muligt med hvilken konkret forskel sponsoratet har gjort.

18. Åbning af nye butikker

Åbning af fysiske butikker, pop op-butikker, pop op events er oplagte at fortælle om i nyhedsbrevet. Mange kundetyper bliver triltrukket af vækstsucces og oplevelsen af, at I er en virksomhed i udvikling. Hvis de bor tæt på, så inviter dem med til åbningen sammen med en rabatkode. En SMS til kunden er også yderst effektiv, når butikken åbner. Husk open-rate på SMS beskeder er væsentlig højere end almindelige nyhedsbreve.

19. Events og messer

Messer og events er oplagte anledninger til at producere en masse indhold, både før, under og efter.

Inviter dine abonnenter med i god tid. Lok evt. med en særlig goodiebag eller rabat. Under eventen dokumenterer du med billeder og video, og efter siger du pænt tak for sidst. Vær kreativ hvis du mangler grunde til at afholde events. Har du en skobutik, så lav en konkurrence med 50 meter mesterskaber i høje hæle. Sælger du haveudstyr så lav en et event, hvor det gælder om at kløve så meget brænde som muligt i løbet af 2 minutter med mulighed for at vinde en motorsav.

20. Inddrag dine kunder i din forretning

Indhold, der inddrager abonnenterne i din forretnings udvikling, kan fungere som en stærk loyalitetsskaber.
Måske har I planer om et loyalitetsprogram, men er i tvivl om, præcis hvad de vil opleve som særligt eksklusiv service. Så bed dem komme med input til hvad, der ville give dem lyst til at blive VIP medlem af din klub. Kunder elsker at blive hørt og få mulighed for medindflydelse.

Gratis gave fordi du nåede herned

Nu kender du mine 20 ideer til indhold. Vis mig gerne dit nyhedsbrev, så skal jeg give dig mine bud på, hvordan netop dit nyhedsbrev kan udvikle sig. Skriv til mig på hej@tejlmandkommunikation.dk og fortæl gerne om der er særlige ideer her fra listen, du finder relevant. Det kan også være, at du på forhånd kan udelukke nogle.

Min timepris for kommunikationsstrategisk rådgivning er 1100 kr. i timen, så denne gave har mindst en værdi af 2200 kr. da jeg bruger tid på at researche, inden vi taler sammen.

I denne liste bruger jeg udtrykket Kundetyper en del. Det er en segmenteringsmetode, der inddrager målgruppens emotionelle sindstilstand, når de tager en købsbeslutning. Er du nysgerrig på, hvad der ligger i ordet Kundetyper, så tag et kik på denne side.

Emner på min blog

Dyk ned i arkivet

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Engagerende gennemtænkt indhold til alle medier er omdrejningspunktet i alt, hvad jeg beskæftiger mig med. Sådan har det været, siden jeg fik mit første job i medie- og kommunikationsbranchen. Jeg har en bachelor i journalistisk, og efteruddanelse i strategisk kommunikation og projektledelse. Senest har jeg uddannet mig til kundetypeekspert. Som en del af min videreuddannelse har jeg fulgt og taget eksamen i en række fag på masterniveau inden for interaktionsdesign, multimedier og produktudvikling.