Elementerne i en kommunikationsplan

En kommunikationsplan bør beskrive:

  1. Kort rids af baggrund
  2. Overordnede budskaber
  3. Mål for kommunikationen
  4. Analyse og prioritering af interessenterne
  5. Beskriv valg af målgruppe(r) – delbudskaber
  6. Medier/værktøjer.
  7. Tidsplan
  8. Budget
  9. Succeskriterier, som kan evalueres og måles

I praksis vil man i sin planlægning bevæge sig frem og tilbage mellem de enkelte punkter.

1. Overordnede budskaber

  • Produktpræsentation
  • Holdninger
  • Politiske budskaber
  • Faglig viden
  • Imagebærende budskaber

2. Kommunikationsmål

  • Bestemt kendskabsgrad
  • Holdningsændringer i målgrupper
  • Adfærdsændring, køb eller lign.
  • Medføre bestemte beslutninger etc.

3. Prioritere interessenterne

  • Find ud af, hvem de er – tegn fx en cirkel rundt om problemet og list alle op, som har interesse i sagen. Husk baglandet fx medarbejdere og politikere.
  • Prioriter primære – sekundære – potentielle interessenter
  • Hvad er deres interesser i sagen?
  • Nogle interessenter er også kanaler for kommunikationen (for eksempel medier)
  • Findes der mulige alliancepartnere blandt interessenterne – for eksempel andre, som beskæftiger sig med samme problemstilling?

4. Målgrupper og delbudskaber

  • De vigtigste målgrupper
  • Delbudskaber til de enkelte målgrupper

Afhænger af formålet med kommunikationen og kendskabet til målgruppen(erne).

5. Medier/kanaler

  • Massemedier – trykte/elektroniske – lokale/landsdækkende
  • Intern kommunikation
  • www
  • Aktiviteter, events mv.
  • Udstillinger, gå-hjem-møder mv.
  • Ambassadører (kan I bruge andre opinionsdannere til at sælge budskaberne)

6. Tidsplan

  • Tidsforløbet for en kampagne og dele af den.
  • Det totale tidsforbrug – både intern og ekstern tid

Også for interne projekter er det klogt at lave en anslået tidsplan for at dokumentere sit eget tidsforbrug og kunne anslå andres forbrug, hvis de er en del af projektet.

7. Budget

  • Forbrug af interne ressourcer
  • Produktion af materialer
  • Media
  • Rejseomkostninger
  • Særlige projektomkostninger

8. Succeskriterier (de skal være realistiske og skal afspejle målene)

  • Mål fx kendskabsgrad
  • Konkrete beslutningsændringer
  • Holdningsændringer
  • Medieomtale

Hvordan sikres det at planen giver mening på et dybere følelsesmæssigt plan?

Min anbefaling er at kikke mod Kundertyper og The StoryBrand-modellen. Begge tilgange giver os kommunikations- og marketingansvarlige en vej ud til målgruppen. Jeg er uddannet i begge metoder, og kan derfor give din kommunikationsplan der ekstra swung, der løfter den op i særklasse.

Uddybende forklaring på Kundetyper
8 trin i en kommunikationsplan der virker
Eksempel på hvordan en tekst for samme produkt forandrer sig alt efter hvilken kundetype den henvender sig til

Brug for ideer til lige netop DIN virksomheds kommunikationsplan?

Jeg drikker gerne en kop kaffe sammen med dig, eller vi kan mødes online. Det starter med et opkald eller mail på 24798804 eller hej@tejlmandkommunikation.dk

Om Elisabeth – skribenten her på bloggen

Kommunikationsrådgiver med speciale i branding og PR. Dokumenterede resultater fra interesseorganisationer, myndigheder og virksomheder. Solo-selvstændig med bredt netværk hvor vi spiller hinanden gode gennem respekt for faglighed og ansvarlighed.

Leave A Comment